Koepelcampagne Alleen Samen – 1e versoepelingen
Op 28 april is de campagne over de versoepelingen gestart. Het doel van de campagne is om het publiek stap voor stap mee te nemen in de versoepelingen. En daarbij te wijzen op het belang van het naleven van de basisregels. Voor elke versoepelingsstap worden specifieke communicatiemiddelen ontwikkeld. De campagne loopt nu met tv, radio, Spotify en online video. Daarnaast is voor OCW een social video gemaakt over zelftesten.
Koepelcampagne Alleen Samen – Basisregels
Nu we de eerste stap van het openingsplan gezet hebben en er de komende tijd steeds meer mogelijk wordt, blijft het van belang dat we ons aan de basisregels houden. Hierover zijn 4 animaties gemaakt, die als online video worden ingezet op YouTube en uitgesteld kijken. Daarnaast wordt online bannering en social ingezet. In de toolkit communicatie basisregels vind je de campagne-uitingen en andere middelen over de basisregels.
Koepelcampagne Alleen Samen testen en quarantaine
In opvolging van de tv- en radiocampagne over testen en quarantaine is de campagne voortgezet met online bannering in ieder geval tot eind mei. In de gedragsonderzoeken zien we dat de testbereidheid, die in januari op een (te) laag niveau was beland inmiddels weer substantieel hoger is. Een duidelijke meerderheid geeft aan zich bij klachten te laten testen. Ook weten velen de Quarantainecheck te vinden.
Daarnaast is een gerichte communicatie aanpak over de in te zetten Quarantaineplicht voor reizigers uit zeer hoog-risicogebieden in voorbereiding. Onderdelen daarvan zijn de quarantaineverklaring en de pagina op rijksoverheid.nl waar de verklaring beschikbaar zal zijn. Daarbij zijn het ministerie van Buitenlandse Zaken en Infrastructuur en Waterstaat en de reissector intensief betrokken.
Deelcampagne CoronaConflict
Specifiek voor jongeren is de campagne CoronaConflict ontwikkeld. De campagne was eerst vooral gericht op thuisblijven (quarantaine) en is nu uitgebreid met uitingen over testen. Deze jongerencampagne speelt actief in op de aarzelingen en weerstanden bij jongeren, zonder daar direct een oordeel aan te verbinden. Dat blijkt bij deze doelgroep effectief.
Deelcampagne Corona Strijders
Samen met SLAM! laten we jongeren met humoristische sketches zien, hoe je nu in coronatijd met herkenbare situaties om kunt gaan. Hier hoor je de tips voor daten, feesten, sporten en nog veel meer om te zorgen dat jouw leven op een veilige manier een feestje blijft in coronatijd. Corona Strijders heeft een tijd on hold gestaan, maar is sinds 5 mei weer live. Bekijk hier de video ‘Hoe organiseer je een etentje in coronatijd?’.
Deelcampagne ramadan
Van dinsdag 13 april t/m woensdag 12 mei is de maand ramadan. Ook tijdens de ramadan is het belangrijk dat de basisregels worden nageleefd. Dit willen we op een positieve manier communiceren door te vertellen wat er juist wél kan om het sociale aspect van de ramadan te behouden. Op FunX loopt een radiocommercial waarin jongeren vertellen hoe zij dit jaar de ramadan beleven. Daarnaast is een video gemaakt met dezelfde insteek die wordt verspreid via doelgroepgerichte media. De video’s mogen gedeeld worden.
Download hier de full HD versie met Nederlandse, Turkse en Arabische ondertiteling
Download hier compressed versies met Nederlandse, Turkse en Arabische ondertiteling
Download hier de versie geschikt voor Instagram en Tiktok zonder ondertiteling
Studentensportcampagne
Jongeren krijgen steeds meer vrijheden als het aankomt op sporten. Ook rondom en tijdens het sporten is het van belang dat de basisregels worden nageleefd. In samenwerking met Studentensport Nederland is een contentgenerator gemaakt. Met de slogan ‘’alleen samen zorgen we dat we kunnen blijven sporten” willen we jongeren motiveren om ook tijdens het sporten de basisregels na te leven. Met de contentgenerator kunnen sportverenigingen hun eigen foto en logo uploaden, zodat ze een gepersonaliseerde social post kunnen maken. Via deze link kan je zelf een uiting maken en plaatsen op social met de hashtag #AlleenSamen. Ter verificatie dien je eenmalig een account aan te maken. Daarna kan je direct een uiting maken en delen.