Update Nationaal Kernteam Crisiscommunicatie COVID-19 (nr. 34)

Dit is een nieuwsbrief van het Nationaal Kernteam Crisiscommunicatie. Deze nieuwsbrief verschijnt wekelijks en indien nodig vaker. Je vindt hier de laatste stand van zaken van de nationale communicatieaanpak rond het coronavirus.

Communicatieaanpak Alleen Samen

Alleen samen krijgen we corona onder controle. In Nederland willen we met intensieve en activerende communicatie bijdragen aan de aanpak van het coronavirus. Dat vraagt om eenduidige en duidelijke informatie, handelingsperspectieven en betekenisgeving. We sluiten zoveel mogelijk aan op de (informatie)behoeften en de gevoelens die er leven.

Daarom werken we samen: alle departementen en andere onderdelen van de Rijksoverheid werken samen. Regionale overheden (veiligheidsregio’s, gemeenten, GGD’s) zijn nauw aangesloten en worden zo goed mogelijk ondersteund in hun communicatie.

Heb jij een communicatieaanpak, een case, verhaal of iets anders gerelateerd aan communicatie rondom COVID-19 dan delen we dat graag via deze nieuwsbrief. Laat het ons weten via communicatiecovid@minjenv.nl.

Beeld: ©Rijksoverheid

Actualiteit

  • Commercials stap 1 openingsplan
    De eerste stap van het openingsplan is gezet. Vanaf vandaag mogen de winkels weer open, kunnen we 's middags het terras op en mogen we thuis twee gasten ontvangen. Maandag ging het hoger onderwijs weer deels open. Belangrijk is wel dat iedereen zich aan de basisregels blijft houden. Met commercials op de tv, radio en online laten we zien wat nu mag en hoe we dat veilig doen. Voor elke stap in het openingsplan worden nieuwe communicatiemiddelen ontwikkeld. Via deze link zijn de commercials over de eerste stap te downloaden. Er is een video speciaal voor sociale media. We roepen iedereen op deze ook te delen via de eigen kanalen. 
still uit commercial eerste stap openingspaln

Communicatiemiddelen

Communicatie coronavaccinatie

Communicatiemiddelen voor specifieke doelgroepen

Om het publiek te helpen met het maken van een keuze over vaccineren tegen corona voert de overheid campagne op radio, televisie en online, en is er veel informatie beschikbaar via www.coronavaccinatie.nl en via het telefoonnummer 0800 1351.

Sommige Nederlanders hebben andere middelen of kanalen nodig om geïnformeerd te raken. Daarom zijn er materialen die aansluiten bij laaggeletterden, anderstaligen, mensen met een migratieachtergrond en mensen met een lagere opleiding. De volgende materialen zijn nu al beschikbaar:

Een plaat met veel beeld en eenvoudige tekst over vaccineren tegen corona voor mensen die de taal niet goed spreken. De praatplaat is in meerdere talen beschikbaar, namelijk Engels, Arabisch, Frans, Duits, Pools en Turks. En ook in het Fries.

  • Steffie-module

Video in eenvoudige taal over vaccineren tegen corona voor mensen die een zetje nodig hebben, laaggeletterden, mensen die de Nederlandse taal niet goed machtig zijn. De Steffie-module is in meerdere talen beschikbaar, namelijk Engels, Roemeens, Turks, Arabisch, Eritrees, Somalisch, Papiamento, Bulgaars en Pools.

  • Video’s rond specifieke thema’s

Korte video’s waarin bijvoorbeeld een expert vragen beantwoordt over verschillende thema’s.

Video Vaccineren tijdens ramadan, voor de Islamitische gemeenschap in Nederland, ook ondertiteld in Turks en Arabisch.

Video Van uitnodiging tot registratie

Video (talkshow) Wat heeft het voor nut je te laten vaccineren?

Video 6 vragen over het AZ-vaccin aan huisarts Ted van Essen

Animatie Wat gebeurt er als u aan de beurt bent voor een coronaprik?

Een algemene informatie voor iedereen die met vaccineren te maken krijgt, voor het algemeen publiek. De folder is vertaald in 10 talen.

Website specifiek gericht op anderstaligen, waarop veel informatie wordt gegeven over corona en vaccineren.

  • Binnenkort

Vanaf mei wordt de grote groep Nederlanders gevaccineerd. Daarom is het belangrijk dat nog meer vragen worden beantwoord in eenvoudige taal. Daarom zijn er tal van materialen in de maak, waaronder informatiekaarten met weinig tekst en veel beeld over bijwerkingen van de vaccins, zwangerschap en vaccineren en waarom zou ik me laten vaccineren? Deze kaarten zijn bedoeld voor laaggeletterden en mensen die de Nederlandse taal niet goed machtig zijn. Deze kaarten komen in meerdere talen beschikbaar. Ook komt er een tweede Steffie-module over o.a. bijwerkingen en zwangerschap. Alle materialen die beschikbaar zijn, zijn te vinden in de Communicatietoolkit coronavaccinatie.

Campagnes

  • Koepelcampagne Alleen Samen – Basisregels 
    Nu we de eerste stap van het openingsplan gezet hebben en er de komende tijd steeds meer mogelijk wordt, blijft het van belang dat we ons aan de basisregels houden. Hierover zijn 4 animaties gemaakt, die als online video worden ingezet op YouTube en uitgesteld kijken. Daarnaast wordt online bannering en social ingezet. In de toolkit communicatie basisregels vind je de campagne-uitingen en andere middelen over de basisregels. Hierin staan bijvoorbeeld ook posters/digitale abri's en social posts over afstand houden. 
  • Koepelcampagne Alleen Samen testen en quarantaine
    De afgelopen weken heeft de tv- en radiocampagne over testen en quarantaine gelopen. De campagne wordt voortgezet met online bannering in ieder geval tot eind mei. In de gedragsonderzoeken zien we dat de testbereidheid, die in januari op een (te) laag niveau was beland inmiddels weer substantieel hoger is. Een duidelijke meerderheid geeft aan zich bij klachten te laten testen. Ook weten velen de Quarantainecheck te vinden.

    Daarnaast is een gerichte communicatie aanpak over de in te zetten Quarantaineplicht voor reizigers uit zeer hoog-risicogebieden in voorbereiding. Onderdelen daarvan zijn de quarantaineverklaring en de pagina op rijksoverheid.nl waar de verklaring beschikbaar zal zijn. Daarbij zijn de departementen van BZ en IenW en de reissector intensief betrokken.
  • Extra online inzet animatie over verschillende testen
    Sinds maandag 26 april is er extra online media-inzet om de animatievideo over testen op corona en de verschillende testen die er zijn onder de aandacht te brengen, via Facebook, Instagram en YouTube. Het filmpje is te bekijken via YouTube en te downloaden via deze link. In mei wordt de extra online inzet voortgezet met een animatievideo over zelftesten en eventueel ook met een animatievideo over toegangstesten.

  • Deelcampagne CoronaConflict 
    Specifiek voor jongeren is de campagne CoronaConflict ontwikkeld. De campagne was eerst vooral gericht op thuisblijven (quarantaine) en is nu uitgebreid met uitingen over testen. Deze jongerencampagne speelt actief in op de aarzelingen en weerstanden bij jongeren, zonder daar direct een oordeel aan te verbinden. Dat blijkt bij deze doelgroep effectief.
  • Deelcampagne Ramadan
    Van dinsdag 13 april t/m woensdag 12 mei is de Ramadan. Ook met de Ramadan is het belangrijk dat de basismaatregelen worden nageleefd. Dit willen we op een positieve manier communiceren door te vertellen wat er juist wél kan om het sociale aspect van de Ramadan te behouden. Op FunX loopt een radiocommercial waarin jongeren vertellen hoe zij dit jaar de Ramadan beleven. Daarnaast is een video gemaakt met dezelfde insteek die wordt verspreid via doelgroepgerichte media. De video’s mogen gedeeld worden.

    Download hier de full HD versie met Nederlandse, Turkse en Arabische ondertiteling
    Download hier compressed versies met Nederlandse, Turkse en Arabische ondertiteling
    Download hier de versie geschikt voor Instagram en Tiktok zonder ondertiteling
  • Studentensportcampagne
    Jongeren krijgen steeds meer vrijheden als het aankomt op sporten. Ook rondom en tijdens het sporten is het van belang dat de basismaatregelen worden nageleefd. In samenwerking met Studentensport Nederland is een contentgenerator gemaakt. Met de slogan ‘’alleen samen zorgen we dat we kunnen blijven sporten” willen we jongeren motiveren om ook tijdens het sporten de basismaatregelen na te leven. Met de contentgenerator kunnen sportverenigingen hun eigen foto en logo uploaden, zodat ze een gepersonaliseerde social post kunnen maken. Via deze link kan je zelf een uiting maken en plaatsen op social met de hashtag #AlleenSamen. Ter verificatie dien je eenmalig een account aan te maken. Daarna kan je direct een uiting maken en delen.
plaatje uit animatie, waarop iemand getest wordt op corona

Uit de regio's

  • Voor wie zet jij door?
    Gemeente, bedrijfsleven en zorginstellingen op Goeree-Overflakkee hebben samen een campagne opgezet. Hoe beter we ons aan de basisregels houden, hoe minder het coronavirus zich kan verspreiden. En dat is goed voor de ouderen, de kwetsbaren, de jongeren en de ondernemers op Goeree-Overflakkee. Kortom: doorzetten is goed voor ons allemaal. Ter inspiratie geven ambassadeurs en eilandbewoners een inkijkje in hun nieuwe dagelijks leven. Ook vertellen ze wat hun motivatie is om juist nu door te zetten. www.voorwiezetjijdoor.nl
     
  • Documentaire 'Positief, in de frontlinie bij de GGD Rotterdam-Rijnmond'
    De GGD Rotterdam-Rijnmond maakte de documentaire: 'Positief, in de frontlinie bij de GGD Rotterdam-Rijnmond'. Met persoonlijke verhalen over de meest indrukwekkende periode in hun geschiedenis. Zoals dat ook voor alle andere GGD’en geldt. Over de groei van de organisatie, de aanpak van corona en de kritiek van buitenaf.  De documentaire is op hun YouTube-kanaal te zien.
     

  • Dit is Putten in coronatijd
    Onder de titel “Dit is Putten in coronatijd’ schenken het lokale weekblad de Puttenaer en Karakter TV iedere week aandacht aan een inwoner die te maken heeft met de consequenties van het coronavirus. Het gaat om een tiendelige serie. Deze week staat de oudste inwoner van Putten, de heer De Graaff (104) centraal. Bekijk de video hier.

voor wie zet jij door

Onderzoek, monitoring en analyse

Omgevingsanalyses NKC (22 apr –  28 apr)

  •         Er is aanhoudende tweespalt over de heropening van Nederland, die deze week de eerste fase is ingegaan. Aan de ene kant is de eerste openingsstap begroet en zelfs aangegrepen voor oproepen tot nog meer verruimingen, vooral door mensen die klaar zijn met de aanhoudende beperkingen en sectoren die er economisch baat bij hebben, aan de andere kant is er grote vrees in het zorgveld en onder behoudende groepen mensen online dat versoepelingen zullen leiden tot meer besmettingen en een hogere druk op de zorg.
  •         Die discussie tussen twee kampen in de samenleving vertaalt zich ook naar het coronadebat, met de behoudende PvdA en de ruimhartige PVV op de twee uiterste flanken, én naar de publieke ruimte. Op achtereenvolgens Koningsdag en ‘heropeningsdag’ zijn er veel beelden te zien van drukke parken, winkelpanden en terrassen, met ook menigtes die zich niet aan de coronaregels houden, terwijl de IC-bezetting op een hoogtepunt is. Dat deze mensen genieten van een beetje herwonnen ‘vrijheid’ en weinig risico’s zien in de buitenlucht, leidt tot toenemende frustratie onder zorgpersoneel, virologen en andere behoudende mensen en vice versa.
  •         Waar oproepen van onder meer Gommers voor een ‘stopknop’ de eerste openingsstap niet hebben vertraagd, ontwikkelt de tweede stap uit het openingsplan zich tot het nieuwste strijdpunt. Gezien het verloop van Koningsdag wordt in de zorg gevreesd dat de besmettingen en de ziekenhuisbezetting tot zeker half mei hoog zullen blijven en is er toenemende scepsis over de tweede openingsstap. Viroloog Koopmans en LNAZ-voorzitter Kuipers – die wel achter de eerste stap stond – roepen op zeer nauwgezet te bezien of stap twee echt verantwoord is. Ook het OMT als geheel is huiverig en adviseert een ‘noodstop’ op versoepelingen.
  •         Sinds begin deze week heeft Nederland een vliegverbod voor India ingesteld, een maatregel die wordt begroet maar met de kanttekening dat deze stap laat wordt gezet. Tot het vliegverbod werd namelijk al langere tijd opgeroepen door onder meer D66 en op sociale media en ook andere landen namen al maatregelen, terwijl Van Dissel en De Jonge vorige week in de Kamer nog afhoudend reageerden.

Voor wie is deze nieuwsbrief?

We willen alle communicatieprofessionals die zich binnen de (semi)overheid bezighouden met het coronavirus informeren over de laatste stand van zaken van de nationale communicatieaanpak. Dit zijn departementen, relevante uitvoeringsorganisaties, veiligheidsregio’s, gemeentes en GGD’en.

Aanmelden 

U kunt zich aanmelden voor de update NKC via de website van de NCTV.